ΑΘΛΗΣΗ, ΔΙΑΤΡΟΦΗ-ΥΓΕΙΑ, ΕΥΕΞΙΑ

«Παν Μέτρον Άριστον». Σταματήστε να νιώθετε τύψεις!

Λόγω της ιδιότητάς μου ως προπονήτριας στίβου έχω ακούσει πολλές φορές κυρίως έφηβους και έφηβες να μου ζητούν ένα δύσκολο προπονητικό πρόγραμμα ώστε να κάψουν τις περιττές θερμίδες που κατανάλωσαν την προηγούμενη μέρα. Και αναρωτιέμαι την δεδομένη στιγμή γιατί τρέχουν; Είναι επειδή αγαπούν το τρέξιμο ή ήρθαν μόνο και μόνο επειδή νιώθουν τύψεις; Τρέχουν γιατί το απολαμβάνουν ή είναι η λύση τους στο αδυνάτισμα; Και εκεί σκέφτομαι ότι εγώ ως αθλήτρια ποτέ δεν χρησιμοποίησα την προπόνηση ως μέσον αδυνατίσματος αλλά επειδή αγαπούσα το άθλημα που έκανα. Αυτό και μόνο αυτό ήταν ευτυχία. Όταν κάνεις κάτι που δεν αγαπάς και δεν σε εκτονώνει δεν υπάρχει περίπτωση να βρεις ισορροπία τόσο στο σώμα όσο και στο πνεύμα.
Οπότε κάθε άνθρωπος θα πρέπει να βρει τι τον ευχαριστεί. Αν τα παραπανίσια κιλά του δημιουργούν πρόβλημα σίγουρα θα πρέπει να βάλει ένα μέτρο αρχικά στην διατροφή του. Φυσικά και η άσκηση θα βοηθούσε αλλά αν δεν βρει την άσκηση που του ταιριάζει και αθλείται καταναγκαστικά τότε τα αποτελέσματα δυστυχώς δεν θα είναι τα επιθυμητά.
Η πρότασή μου αρχικά είναι ότι κάθε άνθρωπος που αντιμετωπίζει το πρόβλημα των παραπανίσιων κιλών θα πρέπει αρχικά να προσπαθήσει να καταλάβει γιατί του έχει συμβεί κάτι τέτοιο. Πολύ συχνά τα αίτια οφείλονται στην κακή ψυχολογία του ατόμου. Ύστερα θα πρέπει να βελτιώσει τις διατροφικές του συνήθειες μειώνοντας σιγά σιγά τις «κακές» του συνήθειες και αν θέλει να έχει και ένα υγιές σώμα θα βάλει στην ζωή του και την άθληση. Κάθε δραστηριότητα είναι ωφέλιμη. Για κάποιους ανθρώπους ακόμη και ένας απλός καθημερινός περίπατος είναι αρκετός για να κρατούν το σώμα τους υγιές. Η σκληρή άσκηση δεν ταιριάζει σε όλους.
Γι αυτό δεν υπάρχει λόγος να νιώθουμε τύψεις ούτε γιατί φάγαμε μία μέρα περισσότερο ούτε γιατί σήμερα δεν είχαμε την διάθεση να πάμε γυμναστήριο . Ένας άνθρωπος με ισορροπημένη καθημερινότητα δεν πρόκειται να χαλάσει κάτι με μια παρασπονδία αν την επόμενη μπει πάλι στην ρουτίνα του.
Πιο κάτω θα δούμε την σχέση που έχει η άθληση με το αδυνάτισμα για όσους επέλεξαν συνειδητά να αδυνατίσουν με την βοήθειά της κάτι που επιβεβαιώνει και τα όσα αναφέραμε παραπάνω.
Το αίνιγμα των θερμίδων
Η κατευθυντήρια οδηγία που χρησιμοποιείται από πολλούς διαιτολόγους είναι ότι αν θέλεις να χάσεις μισό κιλό την εβδομάδα πρέπει να δημιουργήσεις αρνητική ισορροπία ενέργειας 450-470 θερμίδων την ημέρα.
• Για να χάσεις βάρος πρέπει να καις περισσότερες θερμίδες από αυτές που καταναλώνεις.
• Η σωστή διατροφή είναι ένα πανίσχυρο εργαλείο στην απώλεια βάρους. Εάν μπορείς να κάνεις υγιεινές επιλογές, όπως το να προτιμήσεις στήθος κοτόπουλου χωρίς πέτσα αντί για τηγανητό, να αντικαταστήσεις την πλήρη κρέμα γάλακτος με ημιάπαχο γιαούρτι (γλιτώνοντας 340 θερμίδες) και τα ανθρακούχα ροφήματα με νερό (γλιτώνοντας 130 θερμίδες), είναι εύκολο να κόψεις 450 θερμίδες από το καθημερινό σου διαιτολόγιο και, άρα, να χάσεις μισό κιλό την εβδομάδα.
• Από την άλλη, η προσθήκη 450 θερμίδων στην ενεργειακή δαπάνη μπορεί να είναι αρκετά δύσκολη, ειδικά για ανθρώπους που μόλις ξεκινούν να ασκούνται. Για να τις κάψεις με περπάτημα χρειάζεσαι κάπου 3 ώρες, ενώ με το ποδήλατο περίπου 1,5 ώρα.
• Για το λόγο αυτόν, πολλοί βρίσκουν ότι στην πράξη οι διατροφικές αλλαγές έχουν μεγαλύτερο αντίκτυπο στις προσδοκίες τους για την απώλεια βάρους από την άσκηση. Αυτό ισχύει ιδιαίτερα στην αρχή, επειδή, όταν δεν έχουμε τόσο καλή φυσική κατάσταση, δυσκολευόμαστε να ασκούμαστε για πολλή ώρα και αρκετά σκληρά ώστε να πετύχουμε υψηλή δαπάνη ενέργειας.
Η εξίσωση της αντιστάθμισης
Αυτό μας οδηγεί στο «πρόβλημα της αντιστάθμισης» στην καρδιά των ισχυρισμών που υποστηρίζουν ότι οι άνθρωποι που ασκούνται έχουν την τάση να αντισταθμίζουν τη δαπάνη ενέργειας είτε τρώγοντας περισσότερο είτε μειώνοντας τις άλλες σωματικές δραστηριότητες που κάνουν.
• Κάποιος που τρέχει για 40 λεπτά για να κάψει μερικές εκατοντάδες θερμίδες, για παράδειγμα, μπορεί πολύ εύκολα να τα ξαναπάρει ενδίδοντας στη λιγούρα του για πατατάκια και αναψυκτικό.
• Όμως, δε σημαίνει ότι η άσκηση δεν μπορεί να σε κάνει λεπτή. Δεν είσαι καταδικασμένη να τρως περισσότερο μόνο και μόνο επειδή ασκείσαι. Αν μη τι άλλο, θα τρως «πιο έξυπνα».
• Έρευνες έχουν δείξει ότι η άσκηση βελτιώνει τον έλεγχο της όρεξης – τρώμε πιο λογικά και τείνουμε να εξισορροπούμε με μεγαλύτερη ακρίβεια την κατανάλωση ενέργειας με τις ενεργειακές απαιτήσεις μας.
• Το είδος και η ώρα των γευμάτων είναι πολύ σημαντικά. Αυτοί που δεν τρώνε τακτικά (ειδικά όσοι παραλείπουν το πρωινό) είναι επιρρεπείς στις κραιπάλες αργότερα μες στην ημέρα – αν προσθέσεις και μια προπόνηση σε αυτό, τότε είναι σχεδόν σίγουρα τα όργια με junk food αργότερα.
• Επομένως, η άσκηση είναι ένα πανίσχυρο εργαλείο, αλλά αν θέλεις να πετύχεις τα μέγιστα αποτελέσματα, πρέπει να ελέγχεις τι τρως σε συνδυασμό με το τι καις.
Τελικά, να κάνω γυμναστική ή όχι;
Η άσκηση είναι βασικός παράγοντας στη «μάχη» κατά του πάχους και ο λόγος είναι ότι βελτιώνει το μακροπρόθεσμο αποτέλεσμα της απώλειας και της διαχείρισης βάρους.
• Οι άνθρωποι που ασκούνται αυξάνουν την άπαχη μάζα (περισσότεροι μύες, λιγότερο λίπος) κι αυτό σημαίνει ότι μπορούν να καίνε καλύτερα το λίπος στη συνέχεια. Μπορεί να φαίνεται μικρή η πρόοδος στην αρχή, καθώς το βάρος σου ενδέχεται να αυξηθεί ως αποτέλεσμα της μυϊκής μάζας που αυξάνεται αρχικά, αλλά οδηγεί σε καλύτερη διατήρηση του βάρους μελλοντικά, αυτό δηλαδή που επιδιώκεις.
• Υπάρχουν πολλές μελέτες όπου διαπιστώνεται ότι η ικανότητα διατήρησης της απώλειας βάρους σχετίζεται με την άσκηση. Με άλλα λόγια, αν ασκείσαι, κρατάς μακριά τα κιλά. Αν κάνεις μόνο διατροφή, θα επανέλθουν.
• Άρα, η άσκηση κρίνεται εξαιρετικά σημαντική: βοηθά στην απώλεια βάρους επειδή αυξάνει τη δαπάνη ενέργειας, σε βοηθά να κρατήσεις μακριά τα κιλά και, το πιο σημαντικό, έχει ένα σωρό άλλα οφέλη: χαμηλότερη χοληστερόλη και πίεση, αυξημένη ευαισθησία ινσουλίνης και μειωμένο σωματικό λίπος.

https://www.shape.gr

Επιμέλεια άρθρου: Βάσω Γαλανού

Ο στίβος της διαδρομής της ζωής είναι σίγουρα ο πιο δύσβατος και ο πιο απαιτητικός από όλους τους στίβους που έχουμε τρέξει.
Η σωστή όμως προσέγγιση του αθλητισμού και ειδικότερα του τρεξίματος απο την παιδική μας ηλικία, είναι αυτή που θα γυμνάσει εκτός απο τους μύες μας και το μυαλό μας, ώστε να εκπαιδευτούμε κατάλληλα για τα καθημερινά μας προβλήματα, να μεγιστοποιήσουμε τις αντοχές μας και να μην τα παρατάμε με το πρώτο λαχάνιασμα. Σε αυτή την προσπάθεια έχουμε μαζί μας την προπονήτρια στίβου του ΟΦΚΑ Περίστερίου, Βάσω Γαλανού για να μας καθοδηγεί με τις πολύτιμες συμβουλές της.

Οι αθλητές της έχουν φέρει διακρίσεις και επιτυχίες σε τοπικό, πανελλήνιο και διεθνές επίπεδο.

Σκοπός και όραμα της, η ενασχόληση όλο και περισσότερων παιδιών με τον αθλητισμό.

Μέσο επίτευξης ο ΟΦΚΑ ΠΕΡΙΣΤΕΡΙΟΥ στον οποίο δραστηριοποιείται με απόλυτη αφοσίωση τα τελευταία χρόνια.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *